Semestersammanfattning

Nu har vi varit hemma i ungefär en vecka och bilderna har kommit på plats i datorn. Dags för sammanfattning!

20 feb lämnar vi ett grått Halmstad med för lite kläder och lite för mycket skadeglädje (Tack Malin och Mirjam för lån av väskor!). Tåg till Köpenhamn. Mycket smidigt eftersom det stannar under själva flygplatsen. Flyg till Bangkok med lite för lång väntan i Dubai. Taxi till Rayongprovincen och Ban Phe för incheckning på Ohana Resort.

3 dagar i Rayong med många moppeturer, borttappning av oss själva på landsbygden och på motorvägar. Ingen bra träning och inte riktigt vårt typ av ställe gjorde att vi efter 3 nätter åkte vidare till Koh Samed.

Höjdpunkter rayong : Vi-är-här-känslan, fruktfält (Suphattra land), vår pool med sandbotten, restaurangen Classic forest med svarta svanar och djungel. Här finns thailand.

Sortering och torkning av fisk

Fiskehamn och VART är vi?

Suppathra land, fruktfält
Suppathra land

Morgonstrand

5 dagar på Koh Samed med sitt bubblande ö-liv. Middagar uppdukade på stranden. Tyvärr lite förstörd ö sedan vi var här sist. Ingen thaiträning här heller men höll oss igång med intervaller på stranden och mits + styrketräning på polisens utomhusgym. Bad, sol, mat, kaffe höll oss sysselsatta här.

Höjdpunkter Koh samed: Strandmiddagar med eldshower (bäst är den utanför Ploy BBQ, dom andra hade inte riktigt koll på sina eldklot...), allt är uppbyggt kring stränderna vilket är skönt i värmen, mysig atmosfär när den inte förstörs.

Matfilosoferar

Nutella-banan-pannkaka. Flätad och bränd i hårbotten.

Här kan jag spendera resten av mina eftermiddagar i hela mitt liv

Strandmiddag 2 sek innan ett eldklot flyger genom luften och landar ett par meter från vårt bord

Utanför vårt boende nr 2, vid stranden. Fråga mig inte varför formaten är så olika...

Gillar de små religiösa "husen" och all rökelse som ställs fram på morgonen. Till höger, typiskt thailändskt boende.

Middag och solnedgång på den lite lugnare stranden Ao Prao

Fullt godkänt att lägga yttligare en matbild för att förmedla känslan

1 dag i Pattaya räckte för oss. Jakten på thaiträning gjorde det inte värt att stanna kvar. Vi gav det bara ett par timmar och bokade sedan flygbiljetter till Phuket dit vi åkte dagen efter.

Höjdpunkter Pattaya: Nu har vi sett det. Punkt. Ska nog ge det mer tålamod och söka upp bra ställen innan man åker dit.

I Phuket höll vi till i Nai Harn. Enkelt när vi fick IRL tips av vår klubbkamrat. Alltid kul att upptäcka själv men efter ett tag kan det vara skönt med någon som pekar ut "här-är-bra" "där-är-mindre-bra"ställena. Träning på Sinbi, dock bara två pass innan förkylning. Många tränare vilket är ett plus! Billigt, enkelt men bra boende på Phuket Nature Resort. Ca 180:-/natt för två personer.

Höjdpunkter Nai Harn: Helheten. Solnedgångar, lugnet, poolhäng. Favoritkaffet hämtade vi från A spoonful of sugar, tropical latte MUMS! Favoritrestaurang Hen Chef med deras morots- och äpplejuice.

Träning Sinbi

Den där filuren tog jag med mig hem som jag hittade på Nai Harn beach.

Du vet att du är i Thailand när elskåpet sitter i duschen och en ödla duschar med dig samt när detta är en mer ordnad variant av thailands elstolpar.

Lång hemfärd och sen har tiden rullat på. Höjdpunkten när vi kom hem var helt klart att förenas med min lille hundskrutt igen. Dock vill jag tillbaka, snart. Nästa gång hoppas vi kunna ta oss till Chiang Mai som ligger mer norrut bland bergen i Thailand. Drömmer mig redan bort...

Solnedgång ovanför Nai Harn beach med segelflygare som hoppar och landar från kanten

...MEN tills dess är det först och främst fika med relativt nyfödd bebis ikväll och imorgon bär det av till Stockholm. Kombinerar jobb med att träffa barndomsvännen Mirjam imorgonkväll innan jag åker till Bosön och International Sports Nutrition Conference. Bosön brukar alltid vara inspirerande att komma till. Att jag får hinna krama om min Mirjam lite snabbt är ju bara ett stort enda superplus!

Tack för denna gång! Nästa omgång bär det av till Italien för en weekend med tjejkompisar i en alpby med ishallshäng. Då är det nämligen dags för VM i synkro!

Tacksamma tack till Thailand

På dryga 36 timmar har vi nu tagit oss från vår Bungalow till vår lägenhet.

Flyget Dubai-Köpenhamn var hemskt. Guppigt och påslagna bälteslampor 80% av tiden. Underbart. Då längtade jag till och med efter vår lite alltför långa tid i Dubai som såg ut ungefär såhär både på vägen till och från Thailand:

Sista dagen höll jag mig i skuggan medan Johan sög åt sig av de sista solstrålarna. Fick till en magisk kväll på stranden med tid för reflektion av resan. -Vi är nöjda! Kanske att vi åkt runt lite mycket men känner jag oss rätt skulle vi blivit för rastlösa annars. Lite oroliga magar tidvis och min förkylning i slutet kunde vi varit utan men förutom det har vi inte så mycket att klaga på.

Nu råder hålla-oss-sysselsatta-och-vakna en liten stund till för att komma in i rätt rytm. Golvet gungar och vi rör oss i slowmotion. Tack Thailand för den här gången! Vi hann inte tröttna även om det är skönt med ordnade köer, egen säng och svensk bryggkaffe.

Återkommer med fler bilder en annan dag när jag är mer säker på vad som är upp och vad som är ner. Nu ska jag städa kylen, organisera halsdukar eller kittla Johan.

Tack älskling för en härlig resa! Det gjorde vi bra!

Jakten på den perfekta nöten

I dagarna avlöste jag Johans magsjuka light med en förkylning. Dvs mindre träning, mer skugga och mindre fippel upp och ner med ac:n. Innan vi kom till Phuket sov jag ganska dåligt många nätter i rad. För mig brukar det resultera i förkylning som även denna gång kom som ett paket på posten.

Vi har dragit ner på takten lite men har ändå hunnit med en bio (som traditionsmässigt inleddes med kungasången), fin solnedgång (eller tills den täcktes av molnen iaf), god mat, poolvila, moppeturer, islattar och kokkosnötter.

Kokkos, kokkos, kokkos

Den perfekta kokkosnöten verkar vi dock få stå utan denna gång. På Koh Samui för två år sedan blev vi kära i deras nötter. Mycket mindre än de vanliga men smakade desto mer. Precis som med bananer finns det olika typer av kokkosnötter även om vi i Sverige inte får stifta bekantskap med så mycket variation. Till min stora glädje hade Johan fått syn på mindre nötter imorse på sin morgonpromenad. Nöten är mindre och kallas BBQ coconut. Mycket spännande (ja vår vardag är lite annorlunda just nu...) men tyvärr var inte smaken helt rätt. BBQ-nötterna smakar mer än de stora (som även de kan ha stor variation i smak) men mindre än den perfekta. Vi efterlyser nu namnet på den perfekta nöten. Någon?!

Vi har även letat perfekt islatte och närmast vi kommit har varit "Tropical ice latte" på fiket "A Spoonful of sugar". Latte smaksatt med kokkosmjölk och banan. Hallelulja.

När det gäller middag och lunch äter vi thailändskt (ok vi har fuskat någon gång med pasta och BLT). Jag tampas fortfarande med att vara känslig för stark mat. Tårarna har runnit mer än en gång trots att jag bett om Mai Pet, dvs INTE starkt. Favoriterna här är Massaman (kycklinggryta med potatis) och Pad Thai (kyckling med nudlar) gärna med en fruktshake (kokkos!) gjord på frukt och is.

Det var smakgenomgången det. Kom precis tillbaka från Patong. Bangla road var lika galet som vanligt. Kul att se spektaklet men lagom räcker efter barer i långa rader, försök till att dra in oss på Ping Pong shower och diverse tveksamma outfits. Sovdags och imorgon är sista heldagen innan vi styr mot Sverige.

Bangla road Patong

Semestercarpning

På plats i Nai Harn / Rawai sedan i söndags. Här har vi en klubbkamrat som bor för tillfället och han ordnade både boende och taxi innan vi var på plats. Tack Thomas! Går även rykten om att han lyckats hittat semlor...

Vi bor på Phuket Nature Resort eller Nature Phuket Resort, vi minns aldrig riktigt till moppehyrarens förvirring. Fräsch Bungalow och pool, palmer och pappegojblommor utanför dörren. Tyst o skönt.

Strand, bada, upptäcktsfärder och ett par träningspass har fyllt våra dagar.

Träningen görs på Sinbi Muay Thai. Bra mitshållare men som vanligt det thailändska lekfulla. Favorit för många thailändska tränare är att göra lite fula tricks och få oss västerlänningar ur balans. Är bara att nicka, le, visa respekt och göra. Under gårdagens träning fick jag en riktigt bra mitshållare som ville lära ut. Hoppas på samma nästa pass. Har fått till en blåsa lika stor som en femkrona under trampdynan. Men som Johan påpekat några tillfällen har vi inte behövt gå till någon thailäkare en enda gång för ihoplappning av sår, vartömning eller annat. Ta i trä...

Imorse smet Johan iväg för att bli golfproffs på ranchen medan jag tog sovmorgon. Yoghurt, kokkosnöt (den dagliga dosen) och omelett vid poolkanten till frukost. Idag tar vi en poolhängardag och eventuellt en frenetisk semlejakt likt myggornas hungriga jakt efter svenskt blod.

Försöker "carpa" så gott det går och fortsätta njuta av att ta dagarna som de kommer. Jag vill inte komma hem och tänka att "jag skulle bara vetat hur bra jag hade det". Jag tänker njuta och vara här och nu. Skratta högt, lapa sol och skvätta lite för mycket i havet och poolen. DET är mitt mission.

Fågeln flyger fritt. Ö - Pattaya - Phuket

Fina dagar på Koh Samed med träning för att upprätthålla, strandpromenader, middagar på stranden, vila, kokosnötter och bad. Tråkigt nog har ön börjat tas över av Ryssar. Det märks att thailändarna har tröttnat. Servicen är sämre och leendena färre. Gnistan som fanns där tidigare är lite borta.

Fick en snilleblixt och åkte till Pattaya. Det var ingen bra snilleblixt. Hotellrum utan fönster och lika ryskt som thailändskt. Åkte till thaiställena Fairtex och Combat group. Inget som fastnade och efter att snubblat in på gatan här-säljer-vi-thaipojkar-till-gamla-män gick vi bestämt "hemåt" och har nu två flygbiljetter till Phuket imorgon. Snabba tvära kast och vet inte om vi själva hänger med...

Jag har bränt mig i hårbotten och jag tror bestämt att det låter som att någon kissar på oss från ovanvåningen. Perfekt med en sämre dag mitt i semestern för att få perspektiv och sen kunna uppskatta den sista veckan mer! Länge leve optimisten! ;)