Fin rytm med i-landsproblem

Byte av boende till ett lite enklare men närmare stranden som ni ser.

Vi har hittat en fin rytm. Upp i soluppgången. Då väcks vi ändå av tupp och höns. Igår vaknade vi till oss på stranden tillsammans med öns hundar.

Träning och mycket svett på polisens gym. Frukost på stranden. Att vänta på mannen med kokosnötterna är som att vänta på tomten. Blir lika glad varje gång.

Solning.

Upptäcksfärd och lunch när solen är som starkast. Igår tog vi även en tur till frisören. Kostade ca 45:- och ser ut därefter. Nöjde mig med att toppa det värsta. Tog 15 min. Oh herre...

Sol på stranden o promenader. Middag på stranden eller litet hak och sen relativt tidig sänggång.

Våra problem består av att det är för kallt (ac:n) eller för varmt ute för den delen, att det är svårt att komma upp ur solstolen och att vi inte riktgt kan bestämma oss för vilken maträtt vi ska ta eller om vi ska ta den där islatten nu, sen eller både och...

Ö-liv på Koh Samed med het träning

I hopp om träning lämnade vi igår Ban Phe/Rayong och hamnade på Koh Samed.

Innan vi styrde färden ut på havet åkte vi ut på landsbygden och till Suppathra Land. Där odlas alla de typiska frukterna i Thailand. Vi åkte runt bland fälten och fick smaka på frukter som vi inte längre minns vad de heter. Eftersom vi varit i Thailand ett par gånger är det kul att se något nytt och att lära känna Thailand bättre.

Hittade efter en del omvägar även till restaurangen Classic Forest med svarta svanar och djungel.

Kul att fått se Rayongprovincen och thaithailand men räckte med tre dagar. Vi tackade Ohana Resort och drog så vidare.

Efter en skumpig och sned båtfärd på ca 20 min var vi på Koh Samed. Incheckning på Baan Sup Pa Rod och därefter upptäcksfärd.

Ön har turistat till sig mer sen vi var här sist men stränderna är fortfarande vita och fina. Tyvärr var träningsringen de hade här för tre år sedan utbytt mot neonfärger, lustgas och hektiskt party på kvällarna. Jogg på stranden i all ära men behöver lite mer rörelse. Istället för att fortsätta jaga träningsställen får jag nu träning av Kru Herö på dagarna. Vi hittade ett utomhusgym vid polisstationen och verkade bli lite av en turistattraktion när vi igår körde thaiintervaller på handskarna. Svetten rinner och jag undrar vart allt vatten kan komma ifrån egentligen...

Skönt att vara igång med lite bättre träning igen. Började dagen med ett kort styrkepass och därefter frukost på stranden. Vågornas brus, de vita stränderna och semesterlunken passar oss bra.

Nu ska vi försöka hålla oss stilla på stranden ett längre tag tillsammans med böcker tidningar och kanske en kokkosnöt eller två. Vi njuter!

Tack för alla fina hälsningar! Vi njuter och har spring i benen om vartannat.

Från brandsläckare till palm

På plats och känns som att mycket har hänt på få dagar.

Flygresan gick bra förutom mannen som inte kunde låta bli att röka på planet. Detta resulterade i flygvärdinnor som springer genom planet, en med brandsläckare. Dom spelade inte ens coola. Allt gick bra och det brann aldrig men i den stunden kände vi båda två hur paniken kom krypandes. Speciellt innan vi förstod vad som hade hänt. Framme i Thailand möttes vår kära medpassagerare av fyra thaipoliser. Jag har från och med nu förbjudit mig själv från att titta på CSI. Mannen på flyget kunde ju ha utlöst larmet för att fokus skulle läggas på honom och inte hans vänner som skulle störta planet. Man vet ALDRIG, speciellt inte när man flyger. Där kan tydligen allt hända i fantasin. Speciellt om man är lite flygrädd...

Taxi till Rayong för ca 400-lappen och incheckning på hotellet. Vi bor nu tre nätter i en fin och modern bungalow. Poolen har vit sandbotten och vi verkar ha hittat näst intill en liten guldklimp till ställe.

Idag har vi spenderat 3,5 timmar på moppefärd och sett det riktiga Thailand. Fisktorkning, thailändare, halta hundar och ett otroligt lugn. Inte en enda påstridig försäljare. Att det inte är så turistigt betyder även att skyltarna för det mesta är på thailändska och för oss amatörer tidvis omöjliga att avläsa. Likaså gäller parkeringskortets text. Lägga på moppen, ta med någonstans, betala med? Frågetecknen blir många och långa men det mesta löses med thaifierad engelska och gestikulering, icke att underskatta!

Så moppesightseeing, alldeles för stark mat (då snackar vi thaistark), mat vid havet, obligatorisk kokkosnöt på stranden, 30 min vid poolen innan rastlösheten tog över igen och vi avslutade sedan dagen med thaimassage och grillad fisk vid havet. Sist på dagen kom min favorit, en stund i en sackosäck i Johans famn under palm och stjärnklar himmel samt färsk mango i handen. Behöver jag nämna syrsorna eller förstår ni redan idyllen...?

Vi njuter. Skickar lite värme och semester hem till er!

Redo, redig, redigast

Tiden har runnit iväg och snart är det dags! Efter utbildningen jag höll på Varbergs Kurort i tröskeltester och laktatvärden (vilket skönt ställe, helt klart värt att besökas!) i förra veckan har det bara varit nerförsbacke. Jag har någorlunda struktur på vad som behöver göras innan jobbdagen är slut imorgon och jag är i fas med uppsatsen. Redo och redig!

Tidsbrist imorgon gör att packningen redan är så gott som klar. Lindor och handledsskydd tar plats på "packbordet" tillsammans med paljettkjol och urtvättade bikinis.

Imorgon står jobb, träning, knö-i-väskan och avlämning av hund på schemat. Kanske, kanske en semla också... Dock hoppade boss in med en i bilen till mig idag på väg till Lund. Men det säger vi inte högt. Sssccchh!

Härdade fötter i raggisar letar värme

Börjat plocka fram sommarkläder, rotat fram solkräm och hjärnan ställer mer och mer in sig på sommarvärme. Följer nyheterna om Bangkok men verkar vara ganska lugnt. Lättast är att följa UD:s rekommendationer när det råder lite osäkerhet. Där hittar man vilka länder det är oroligt i och i vilka delar av länder man ska vara lite extra vaksam: http://www.regeringen.se/sb/d/3436

Fick in både bra och dåliga träningspass i helgen. Fötterna har blivit tillräckligt härdade för att inte ta för mkt skada på thailändska träningsgolv nu. Efter en period (julen denna gång) med färre thaiträningar tar det alltid ett tag för mina fötter att bygga upp lite extrahud och inte bli såriga från vridningar mot golvet. Check på den. Ser fram emot att slippa värma upp med raggsockar på fötterna.

Pluspasset blev lördagens sparring med Madde på besök. Minuspasset blev joggen med hunden som hellre ville åt andra hållet oavsett vilket håll jag valde.

Raggisar och tofflor framför OS-sändningar, träningspass och nya favoriten: grädde i te.

Fem fallna längdstjärnor

Vem sa att det inte gick att åka skidor i syd?

Innan värme brassar vi på med lite vinteraktivitet. Lördag och skidåkning på schemat. Med en trött kropp efter sparringen (note to self, blocka inte huvudspark med kinden) tog vi oss till Volkswagen golfarena. Vi lekte Hellner och Gunde i spåret, tog en fika som after-ski och bastade oss varma. 180:- för hyrskidor och plats i spåret. Extra plus för gemensam bastu!

Bra lördag. Är otroligt glad för vänner som gillar att vara aktiva!

Malin i förgrunden, Magnus och Jonas i hög i bakgrunden + Ett mört par med Kaffe toppat med grädde som afterski.

Längdåkningen satte sina spår i ben och rygg vilket kändes under söndagens träningspass. Har dock hittat mig en ny styrketräningskamrat. Underbart med någon som förstår vikten av dåliga skämt och vikten av att någon gång ibland få klaga för att stå ut genom tuffa måste-göra övningar. För göras, det ska de! Tack Miriam :)

Inte långt kvar till thailand och semester nu. Drömmer om en färdigpackad väska, lämna tankar på "måsten" hemma och ta dagen som den kommer. Mmmmm!